WARNING: On Monday May 14th 2012 between 17h00 and midnight,
the site will be temporarily unavailable for maintenance operation. Thank you for your understanding.
Vidéos
Classroom experiences with Timeline Web Application!



4 videos (in french only)
have been produced in elementary and high schools. These videos document teaching practices and experiences made in classrooms using the application and its contents.

Timeline Help Videos

Timeline Web Application
spacer

Ressources publiques Various publicly available timelines and scenarios have been developed in French by Service national du RÉCIT de l'univers social.  Though these resources have not been translated into English, they are mentioned here since even non-Francophone users can draw inspiration from their contents and approach.  

Another reason they are included is that from within both English and French versions of the Ligne du temps application, any user can access them, copy them, and even modify them.  A teacher could, for example, translate sections, share the new version with other users and with students, all the while keeping the images and information intact... and in time.

Note also that once your own productions are complete, you too can contribute to these publically available resources,  by submitting your work in the Settings section of your timeline or scenario.  For example, LEARN produced an English scenario for the Cycle 2 Secondary History on Culture and Currents of Thought, submitted it, and it is now available in the public resources section of the application.

The following timelines are available from the French summary page.
(Click here for more information)

History of Quebec and Canada timelines

  • Les Amérindiens avant 1500
  • Vers le gouvernement responable (1760-1850)
  • Modernisation de la société québécoise (1930-1980)
  • Luttes pour les droits des femmes au Québec
  • Pouvoirs et droits politiques (Québec et Canada)
  • La question nationale au Québec depuis 1945

World History

  • Vers la sédentarisation
  • L'écriture en Mésopotamie et en Égypte
  • Civilisations grecque et romaine
  • Histoire de la démocratie depuis l'Antiquité
  • Génocide du Rwanda
  • L'Afghanistan, l'Irak et le terrorisme
  • L'Holocauste et les crimes nazis

Art History

  • Borduas en rupture avec son temps

History of Mathematics and Science

  • Les mathématiques à travers le temps
  • Les grandes inventions depuis 1800

Primary (1er cycle)

  • Ma vie en ligne du temps

Primary (2e cycle)

  • Changements en Nouvelle-France (1645-1745)

Primary (3e cycle)

  • Ma vie en ligne du temps À venir!
  • La consommation au Québec au 20e siècle
  • Reconnaissance des droits au Québec en 1980

Secondary (1er cycle)

  • L'influence de l'écriture en Mésopotamie
  • Influence de l'Église et création de l'Occident
  • Le renouvellement de la vision de l’homme *nouveau
  • Les conséquences des Grandes découvertes
  • L’industrialisation : une révolution économique et sociale. À venir!
  • Égalité homme-femme au Québec

Secondary (2e cycle)

  • Démocratie, luttes et revendications
  • Duplessis et Borduas...l'affrontement! *nouveau
  • La modernisation de la société québécoise
  • L’histoire de la Nouvelle-France sur le thème de l’exploration et des échanges À venir!
  • La formation de la population et le peuplement au Québec À venir!
  • Les guerres en Afghanistan et en Irak À venir!

 

 

Free application under GPL license          Logo: Idéeclic    Logo: Commission scolaire de la Pointe-de-l'Île    Logo: Ministère de l'éducation, Loisirs et Sport
lignedutemps.qc.ca - version 3.0.production - 2015/06/09 - 20:21

revision a9558a5a7798b26eea801af24132d5ef463d6cf8